Mechaniczne przekładnie bezstopniowe

Tags: , , ,

Cierna przekładnia bezstopniowa. Jednym z najprostszych sposobów zapewniania bezstopniowej zmiany przełożeń jest zastosowanie przekładni ciernej z napinanym pasem napędowym, wyposażonym w hydro-mechaniczną skrzynkę. Prawie zawsze bezstopniową zmienność całkowitego przełożenia momentów w wymaganym zakresie zapewnia przekładnia hydrokinetyczna współpracująca ze stopniową skrzynką przekładniową, albo synchronizowaną, albo planetarną, która z reguły ma tylko dwa stałe przełożenia do jazdy w przód (duże i małe przełożenie zwalniające lub zwalniające i bezpośrednie). Układy kinematyczne hydro-mechanicznych mostów napędowych są na ogół bardzo proste. W tego rodzaju przekładni elementem przenoszącym napęd może być elastyczny pas (system FLENDER), łańcuch (system PIV-MAURER) lubsztywny pierścień (system HEYNAU). System GRADE. Na wzmiankę zasługuje bezs topniowa tarczowa przekładnia cierna zastosowana w samochodzie po raz pierwszy w roku 1920 przez Grade’a. Duża napędzająca tarcza cierna dociskana jest Sprężyną do malej napędzanej tarczy ciernej osadzonej przesuwnie na wale napędzanym. Zbliżanie malej tarczy ciernej do osi obrotu dużej tarczy zwiększa chwilowe przełożenie. Przesunięcie malej tarczy poza oś obrotu dużej tarczy zapewnia zmianę kierunku obrotu wału napędzanego, a więc umożliwia jazdę do tylu. Bezstopniowa przekładnia ustawienie małej tarczy dokładnie cierna (system GRADE) w osi obrotu dużej tarczy. wyjściowym, Ustawianie wybranego przełożenia umożliwia ponadto dodatkowy układ sterujący, uruchamiany za pomocą dźwigni ręcznej. System PERBURY. Bezstopniowa skrzynka biegów w postaci zespołu ciernych przekładni globoidalnych, stanowi w zasadzie udoskonaloną wersje systemu HAVES. Zwiększanie nacisku na rolki proporcjonalnie do wzrostu obciążenia zapewnia rozpieracz hydrauliczny, usiłujący zbliżyć do siebie tarcze napędzające. Zakres przełożeń 0,57 2,7. Sprawność zespołu około 940 dzięki którym możliwa jest ciągła zmiana przełożenia w zakresie 0,7 4,0. Zwiększanie nacisku na rolki cierne, proporcjonalnie do przyspieszania biegu silnika, zapewnia rozpieracz odśrodkowy, którego swobodne kule pod wpływem sil odśrodkowych usiłują oddalić się od osi obrotu. [hasła pokrewne: serwis toyota, serwis Fiat, serwis renault warszawa, mercedes serwis warszawa ]

Comments are closed