Działanie elementu powietrznego

Tags: , , ,

Aby element powietrzny nadawał się do zastosowania w zawieszeniu samochodu, trzeba przede wszystkim zapewnić powracanie tłoka po odciążeniu stale do tego samego położenia wyjściowego pomimo różnych obciążeń wstępnych, tj, obciążeń statycznych zmieniających się odpowiednio do stopnia załadowania pojazdu. Ponadto nieodzowne jest uniezależnienie do maksimum częstotliwości drgań swobodnych nadwozia i twardości zawieszenia od zmian obciążenia statycznego. Aby zapewnić powracanie tłoka elementu powietrznego po zaniku obciążenia dynamicznego do stale tego samego polożenia wyjściowego, konieczne jest regulowanie ciśnienia działającego na tłok znajdujący się w położeniu wyjściowym, proporcjonalnie do zmian obciążenia statycznego. W tym celu trzeba zmieniać napełnienie cylindra sprężonym powietrzem, czyli ilość czynnika sprężynującego w cylindrze, odpowiednio do zmian obciążenia statycznego. Wskutek regulowania napełnienia cylindra sprężonym powietrzem rozmaitym obciążeniom statycznym odpowiadają różne charakterystyki odkształcania elementu (przesunięte politropy) ponieważ w razie braku jakiegokolwiek obciążenia zależnie od napełnienia cylindra tłok ustawia się w różnych położeniach swobodnych, czyli i różne są początkowe objętości powietrza w cylindrze. W omawianym przypadku, pomimo zmian obciążenia statycznego stała jest wysokość słupa powietrza w cylindrze, kiedy tłok znajduje się w polożeniu wyjściowym. Dzięki temu bez względu na obciążenie statyczne częstotliwość drgań swobodnych masy uresorowanej (nadwozia) jest stała, ponieważ stosunek obciążenia statycznego do twardości zawieszenia pozostaje stały (dP/dx — const). Trzeba tu od razu wyjaśnić, że powracanie tłoka do stałego położenia wyjściowego po zaniku obciążenia dynamicznego zapewnić można również i przez zmienianie zależnie od obciążenia statycznego przestrzeni roboczej w cylindrze wypełnionej stałą ilością sprężonego powietrza. [hasła pokrewne: mazda serwis warszawa, serwis mazda warszawa, ford serwis, serwis ford wrocław ]

Comments are closed