Półautomatyczna skrzynka biegów MAZ-530

Tags: , , ,

Dzięki rozdzielczej przekładni planetarnej zespól odznacza się wysoką sprawnością w rozległym zakresie prędkości. Hydro-mechaniczny most napędowy spelnia jednocześnie zadania hydro-mechanicznej skrzynki biegów oraz zwykłego mostu napędowego. Zespół taki służy wiec nie tylko do przekazywania napędu z wybranym przełożeniem, dającym sie bezstopniowo zmieniać w określonym zakresie, ale zarazem dodatkowo w stałym stosunku zwiększa moment obrotowy i rozdziela napęd na kola pędne pojazdu samochodowego, umożliwiając im ponadto toczenie z różnymi prędkościami obrotowymi. Na ogół hydro-mechaniczne mosty napędowe są zautomatyzowanymi wersjami mechanicznych nastawnych mostów napędowych, z reguły tylnych. Tego rodzaju tyka sic coraz częściej w lekkich samochodach, zwłaszcza osobowych, przeważnie jako zblokowane z silnikami wbudowanymi z tyłu pojazdów, rzadziej w przypadkach umieszczenia silników napędowych w przodzie. Mechaniczny nastawny most napędowy składa się zwykle ze sprzęgła ciernego, częściowo lub w pełni synchronizowanej skrzynki biegów, przekładni głównej oraz polosi napędowych, a wiec zastępuje cały mechaniczny układ napędowy pojazdu samochodowego. Typowy wal napędowy z, przegubami jest konieczny tylko wówczas, kiedy silnik wbudowany w przodzie samochodu napędza jego koła tylne. W takim przypadku czesto sprzęgło cierne osadza się bezpośrednio na kole zamachowym silnika.
Zastosowanie hydro-mechanicznego lub mechanicznego nastawnego mostu napędowego zapewnia poważne oszczędności na ciężarze własnym pojazdu, ponieważ zespół taki waży znacznie mniej niż zestaw oddzielnych zespołów klasycznego układu napędowego o podobnym przeznaczeniu. Dotyczy to również samochodu silnikiem wbudowanym z przodu, gdyż wówczas wystarcza użycie lekkiego walu napędowego, który przenosi jedynie moment obrotowy silnika. W tym ostatnim przypadku uzyskuje się ponadto bardzo korzystny rozkład obciążeń przenoszonych przez kola pojazdu. Układy sterowania hydro-mechanicznych mostów napędowych są podobne jak w hydro-mechanicznych skrzynkach biegów. Synchronizowaną skrzynkę przekładniowa wyposaża się zwykle w sprzęgło jednokierunkowe, które umożliwia przełączanie jej przekladni pod obciążeniem (bez przerywania przekazywania napędu) przez układ mechaniczny. [patrz też: serwis skody wrocław, naprawa samochodów lublin, serwis seat warszawa,Serwis Seat Wrocław ]

Comments are closed