Prędkość obrotowa poprzecznego wału

Tags: , ,

Kiedy prędkość obrotowa poprzecznego walu pędnego wzrasta, ciężarki regulatorów odśrodkowych rozsuwają sie na zewnątrz; zbliżając przesuwne stożki do nieprzesuwnych, czyli zwiększając czynne średnice, na których stożki kół napędzających współpracują z pasami klinowymi. Ponieważ długości pasów są niezmienne, jednocześnie oddalają się przesuwne stożki od stożków nieprzesuwnych kół napędzanych, a więc zmniejszają się ich czynne średnice. W rezultacie regulatory odśrodkowe w miarę przyspieszania biegu silnika zmniejszają chwilowe przełożenia stożkowych przekładni, czyli i całkowite przełożenie układu napędowego. Każde dwustożkowe koło napędzające ma ponadto wbudowany siłownik podciśnieniowy, który w miare zwiększania sie podciśnienia w rurze ssącej usiłuje zbliżył stożek przesuwny do stożka nieprzesuwnego. Dzięki temu ze wzrastaniem obciążenia silnika siłowniki podciśnieniowe zmniejszają chwilowe przełożeni a stożkowych przekładni pasowych, a więc i całkowite przełożenie układu napędowego. Współdziałanie regulatorów odśrodkowych i siłowników podciśnieniowych zapewnia samoczynność ustawiania sie całkowitych przełożeń układu napędowego odpowiednio do warunków ruchu samochodu możliwie najbardziej korzystnie, z uwagi na chwilową szybkość jazdy i nacisk wywierany na pedał przyspieszenia. Pasy klinowe przekładni ciernych układu napędowego DAF VARIOMATI- zaopatrzone są w poprzeczne zęby wewnętrzne. Wykonanie takie zapewnia znaczna elastyczność pasa, co umożliwia uzyskanie rozległego zakresu przełożeń. Napęd od dwustożkowych kół napędzanych jest przekazywany na kola pędne za pośrednictwem zwolnic, czyli pomocniczych przekładni zębatych o stałych przełożeniach zwalniających, dzięki czemu pasy klinowe podlegają umiarkowanym jedynie obciążeniom rozciągającym. Bezstopniowa przekładnia korbowa przekazuje napęd zmieniajac ruch obrotowy elementu napędzającego za pomocą płaskich lub przestrzennych układów korbowych na ruch posuwisto-zwrotny lub wahadłowy, a ten z kolei, za pomocą sprzęgieł jednokierunkowych, ponownie na ruch obrotowy elementu napędzanego. Zachowując identyczną zasadę działania przekładnie korbowe rozmaitych systemów znacznie różnią się między sobą co do układu i szczegółów wykonania. Obecnie bezstopniowe przekładnie korbowe wyszły już niemal całkowicie z użycia, głównie ze wzgledu na skomplikowaną konstrukcję, niską sprawność, intensywne zużycie części oraz wywoływanie niepożądanych drgań. [przypisy: serwis vw warszawa, serwis volkswagen warszawa, naprawa samochodów kraków ]

Comments are closed