Oś czopa łożyskowego jest nieco przesunięta względem osi czopa ustalonego w tarczy hamulcowej, dzięki czemu podczas przekręcania sworznia mimośrodowego zmienia sie w pewnym zakresie środek obrotu dolnego końca szczęki ; po założeniu szczęk odległość między sworzniami mimośrodowymi reguluje się najpierw. Jeżeli szczeki są zawieszone na oddzielnych sworzniach, rozpieracz hydrauliczny działa z jednakową silą na obie szczęki. Wielkość luzu miedzy okładziną a bębnem, który zwiększa się w miare zużywania się okładzin, reguluje się krzywką przekręcaną za pomocą śruby regulacyjnej. Zawieszenie szczęk...
Sprawność układu hamulcowego zależy od konstrukcji mechanizmów hamulcowych i układu uruchamiającego oraz od ich stanu technicznego. Przy zadowalającym stanie technicznym hamulców sprawność układu mechanicznego wynosi zwykle 0,6. . .0,75, a układu hydraulicznego sięga 0,9. W miare pogarszania się stanu technicznego hamulców sprawność układu maleje, niekiedy znacznie poniżej 0,5. Przemiana energii podczas hamowania. Energia kinetyczna Ek poruszającego się z szybkością v [m/sek] pojazdu o cieżarze G [kG] wynosi: Ek G • v2/2g [kGm], g zie: g — przyspieszenie ziemskie (9,81 m/sek2). Podczas hamowania en...
Obecnie bębnowe elementy powietrzne spotyka się niemal wyłącznie w dużych i ciężkich pojazdach, głównie w autobusach i samochodach ciężarowych. Przeważnie zadania jednego elementu sprężystego np. resoru piórowego spełnia para bębnowych elementów powietrznych, czyli każdą oś lub most napędowy zawiesza się na czterech elementach. Instalowanie pojedynczych bębnowych elementów powietrznych stwarza konieczność stosowania masywnych wahaczy lub innych elementów do prowadzenia koł jezdnych. Dość rozpowszechnione są rozmaite mieszane układy, w których pojedynczy bębnowy element powietrzny współpracuje z resore...