W okresie właściwego hamowania prędkość pojazdu zmniejsza się progresywnie, w stopniu zależnym od chwilowych opóźnień. Chwilowe opóźnienie jest proporcjonalne do chwilowego nacisku wywieranego na pedał hamulca. Pogląd o długości drogi hamowania w zależności od średnich opóźnień i początkowej prędkości pojazdu, przy założeniu, że okres reakcji kierowcy i uruchamiania hamulców wynosi 1 sek, daje poniższe zestawienie. Srednie opóźnienie (asy) jest mniejsze od maksymalnego i to tym bardziej, im dłuższa jest droga przebywana przez pojazd w Okresie reakcji kierowcy i uruchamiania hamulców. ...
Sprawność układu hamulcowego zależy od konstrukcji mechanizmów hamulcowych i układu uruchamiającego oraz od ich stanu technicznego. Przy zadowalającym stanie technicznym hamulców sprawność układu mechanicznego wynosi zwykle 0,6. . .0,75, a układu hydraulicznego sięga 0,9. W miare pogarszania się stanu technicznego hamulców sprawność układu maleje, niekiedy znacznie poniżej 0,5. Przemiana energii podczas hamowania. Energia kinetyczna Ek poruszającego się z szybkością v [m/sek] pojazdu o cieżarze G [kG] wynosi: Ek G • v2/2g [kGm], g zie: g — przyspieszenie ziemskie (9,81 m/sek2). P...
Duża część prądów błądzących zawsze skupia się w jakiś wąski strumień, płynący jedynie po drobnej części powierzchni półprzewodnika, co powoduje jego lokalne rozgrzewanie się i zmniejszanie oporności tego miejsca półprzewodnika aż do wystąpienia wyładowania iskrowego. Zadania półprzewodnika spełnia najczęściej tytanian baru (BaTi02) lub dwutlenek tytanu (Ti02).
Zapłon piezoelektryczny. Działanie układu zapłonu polega na wykorzystywaniu zdolności niektórych materiałów 0 strukturze krystalicznej (jak np. tytanian baru, cyrkono-tytanian ołowiu i inne) do wytwarzanła prądu elekt...