Spalanie mieszanki, czyli proces zamiany energii chemicznej paliwa w energię cieplną, rozpoczyna się już w okresie suwu sprężania, np. wskutek iskrzenia pomiędzy elektrodami świecy, i trwa jeszcze po wykonaniu przez tłok zwrotu zewnętrznego, kończąc się dopiero podczas suwu rozprężania (punkt S), W procesie spalania wyróżnić można poglądowo — okres niewidocznego spalania, kiedy tworzy się front płomienia, oraz okres spiętrzania ciśnienia (Z-H), któremu towarzyszy początkowo zmniejszanie się objętości gazów (pojemności komory spalania — Z-O), a następnie zwiększanie sie tej objętości (O-H).
...
Opóźnienie ruchu pojazdu jest wynikiem działania mechanizmów hamulcowych uruchamianych przez układ sterujący. Najczęściej spotyka się cierne mechanizmy hamulcowe, ale niekiedy stosowane są również mechanizmy elektryczne, wodne lub powietrzne (śmigłowe), używane przeważnie w urządzeniach do długotrwałego hamowania tzw. zwalniaczach (ralentisseurs). Prędkość pojazdu wytracić można także przez tzw. hamowanie silnikiem. W takim przypadku kola pojazdu napedzają poprzez układ napędowy silnik, który wskutek zwolnienia pedału przyspieszenia lub wyłączenia zapłonu pracuje jako sprężarka pobiera...
Cierna przekładnia bezstopniowa. Jednym z najprostszych sposobów zapewniania bezstopniowej zmiany przełożeń jest zastosowanie przekładni ciernej z napinanym pasem napędowym, wyposażonym w hydro-mechaniczną skrzynkę. Prawie zawsze bezstopniową zmienność całkowitego przełożenia momentów w wymaganym zakresie zapewnia przekładnia hydrokinetyczna współpracująca ze stopniową skrzynką przekładniową, albo synchronizowaną, albo planetarną, która z reguły ma tylko dwa stałe przełożenia do jazdy w przód (duże i małe przełożenie zwalniające lub zwalniające i bezpośrednie). Układy kinematyczne hydro-mec...