Olej napędowy

Tags: , , ,

Intensywne krążenie oleju napędowego w układzie zasilania zapewnia wielokrotne filtrowanie paliwa, skuteczne  chłodzenie pompo-wtryskiwaczy, dość silnie nagrzewających sie podczas pracy silnika, a ponadto szybkie usuwanie nawet najdrobniejszych pęcherzyków gazowych (powietrza lub par oleju napędowego).

Olej napędowy nieprzerwanie dopływa pod ciśnieniem około 3,5 kG/cm2 jednocześnie do studzienek dopływowych wszystkich pompo-wtryskiwaczy. Po przesączeniu się przez wkładkę filtrującą olej napędowy przenika kanalikiem promieniowym i kanalikiem pionowym do przestrzeni pomiędzy cylinderkiem a tulejką odbijającą, zwanej komorą przelewową pompo-wtryskiwacza . Znaczna większość oleju napędowego wydostaje się następnie kanalikami w obudowie do studzienki odpływowej i po przeniknięciu przez wkładkę filtrującą powraca z pompo-wtryskiwacza przewodem nadmiarowym do zbiornika paliwa. Podczas pracy silnika komory przelewowe pomp -wtryskiwaczy sa stale całkowicie wypełnione olejem napędowym, który intensywnie przeplukuje ich wnętrza. Cykl pracy sekcji tłoczącej pompo-wtryskiwacza obejmuje dwa powtarzające się na przemian suwy tłoczka — napełniania i roboczy. Kiedy tłoczek unosi się w górę, jego główka odsłania wloty do kanalików zasilających, najpierw górnego, a nieco później również i dolnego. Wskutek tego olej napędowy z komory przelewowej napływa przez kanalik promieniowy i kanalik poosiowy w główce tłoczka do wnętrza cylinderka. Po zmia ie kierunku ruchu tłoczka cześć oleju napędowego z cylinderka poprzez kanaliki w główce tłoczka odpływa z powrotem do komo y przelewowej. Początkowo olej napędow wydostaje sie obydwoma kanalikami zasilającymi, a po przesłonięciu wlotu dolnego kanalika już tylko przez górny kanalik. Wytlaczanie oleju napędowego z cylinderka rozpoczyna sie z chwilą przesłonięcia wlotu; do górnego kanalika zasilającego, a więc już po wykonaniu przez tłoczek znacznej części suwu roboczego. Najpierw, kie y ciśnienie w cylinderku dochodzi do 30. . .55 kG/cm2, otwiera się zaworek odcinający i olej napędowy wypełnia poosiowy kanalik w rozpylaczu. Niemal natychmiast olej napędowy zaczyna wytryskiwać z kanalików wylotowych rozpylacza.

Tłoczenie oleju napędowe o do rozpylacza kończy sie w chwili, kiedy krawędź upustowa (dolna) główki tłoczka odsłania wlot dolnego kanalika zasilającego. Wskutek tego olej napędowy zaczyna odpływać przez dolny kanalik do komory przelewowej, a w cylinderku zanika nadciśnienie. Powoduje to zamknięcie si zaworka odcinającego (przez sprężynę powrotną) i wobec przerwania połączenia pomiędzy cylinderkiem i rozpylaczem natychmiast kończy się wtryskiwanie oleju napędowego do komory spalania, [przypisy: jeep serwis, serwis dodge warszawa, serwis jeep warszawa, serwis bmw warszawa ]

Podczas tłoczenia oleju napędowego do rozpylacza ciśnienie wtryskiwania nieustannie wzrasta i osiąga swe maksimum bezpośrednio przed zamknięciem sie zaworka odcinającego. Stanowi to zasadnicza różnice w porównaniu z sekcjami tłoczącymi systemu BOSCH lub podobnymi, Szczytowe ciśnienie wtryskiwania może zmieniać się w rozległym zakresie i zależy głównie od ustawienia dawkowania i chwilowej prędkości biegu silnika (tj, od liniowej prędkości tłoczka w cylinderku).

 

Comments are closed