Rozkład sił w prostym bębnowym mechanizmie hamulcowym

Tags: , ,

Rozkład sił w prostym bębnowym mechanizmie hamulcowym świadczy, że wypadkowa siła oporów tarcia TB przeciwstawiających się obracaniu bębna względem szczęki daje się rozłożyć na dwie składowe: F” skierowaną ku środkowi podpory (osi sworznia) oraz F’, dociskającą szczękę tzw. współbieżną (lewą) do bębna lub odpychającą szczękę przeciwbieżną (prawą) od bieżni bębna. Dzięki temu szczęka współbieżna jest silniej dociskana do bieżni bębna niż szczęka przeciwbieżna, a wiec i w odpowiednio większym stopniu uczestniczy w wywoływaniu momentu hamującego. Jeżeli koło zmieni kierunek obrotu (np. podczas jazdy w tył), szczęka współbieżna pracuje jako przeciwbieżna, a przeciwbieżna jako współbieżna. Udziały szczeki współbieżnej i szczęki przeciwbieżnej w wywołaniu siły hamującej zależą od wielkości współczynnika tarcia między współpracującymi powierzchniami oraz od miejsca osadzenia sworznia ustalającego. Natomiast w razie zmiany kierunku obrotu bębna skuteczność hamowania znacznie maleje, ponieważ obie szczeki pracują wówczas jako przeciwbieżne.
bębna może ponadto wywołać blokowanie mechanizmu hamulcowego, a więc poślizg lub zarzucenie pojazdu. Zablokowanie mechanizmu hamulcowego następuje zwykle wówczas, kiedy podczas hamowania szczęka współbieżna jest dociskana do bieżni bębna tylko swą górną częścią (od strony rozpieracza). Siły dociskające szczękę do bębna mogą być wówczas tak znaczne, że sprężyna odciągająca nie może w ogóle oderwać zaklinowanej szczęki. W takim przypadku nie pozostaje nic innego jak zmienić kierunek obrotu kola i w ten sposób uwolnić zaklinowaną szczękę. Zwykle konstrukcja bębnowego mechanizmu hamulcowego zapewnią możliwość kompensowania błędów wykonawczych i montażowych, z reguły przez odpowiednie wykonanie zawieszenia szczęk. W tym celu najczęściej stosuje się: [hasła pokrewne: Serwis Skoda Wrocław, serwis Skoda, serwis volvo warszawa ]

Comments are closed