Szczęki hamulcowe

Tags: , ,

Rozpieracz wyróżnia się zastosowaniem przesuwnego kamienia krzywkowego, który pod czas hamowania przemieszcza się i ustawia w położeniu odpowiadającym równowadze sił działającym na obie szczęki hamulcowe, dźwigniowe; układ przegubowo połączonych dwóch dźwigni uruchamiany jest za pomocą cięgla giętkiego doprowadzonego prostopadle do tarczy hamulcowej ; luzy spoczynkowe między szczękami a bębnem reguluje się za pomocą jednej śruby (szkic u dołu), klinowe; klin przesuwany prostopadle do tarczy hamulca za pośrednictwem kraików i popychaczy dociska szczęki do bębna; aby zapewnić zrównoważenie sił działających na szczęki, korpusowi rozpieracza pozostawia się pewną swobodę wykonywania ruchów poosiowych. Regulacja układu uruchamiającego. Sprawność działania hamulców mechanicznych zależy przede wszystkim od prawidłowości ich regulacji. Podstawowym warunkiem nienagannego działania hamulców tego typu jest zapewnienie ustawiania się wszystkich dźwigni układu uruchamiającego możliwie prostopadle do współpracujących z nimi cięgieł. Aby spełnić ten warunek, dźwignię jednoramienna osadza się na wałku w sposób umożliwiający regulację jej kątowego położenia. Regulacja długości cięgieł hamulcowych zaopatrzonych w nakręcane widlaste łączniki polega zwykle na przekręcaniu samego cięgla o końcówkach gwintowanych w przeciwnych kierunkach (zasada śruby rzymskiej). Zaklinowana podwójna gość cięgieł giętkich reguluje dźwignia o kątowej regulacji się najczęściej przez zmienianie miejsca zaciśnięcia elementu oporowego, o który opiera się końcówka cięgła. Czynne długości cięgieł zaopatrzonych w walutowane końcówki reguluje się przez przekręcanie nakrętek regulacyjnych na końcówkach lub niekiedy przez zmienianie miejsc zaciśnięcia dźwigni. Hydrauliczne układy uruchamiające Najczęściej pojazdy samochodowe, zwłaszcza osobowe wyposaża się w mechanizmy hamulcowe kół uruchamiane przez układy hydrauliczne, czyli tzw. popularnie hamulce hydrauliczne. W porównaniu z mechanicznym układem uruchamiającym układ hydrauliczny jest korzystniejszy, z uwagi na o wiele mniejszą bezwładność działania, identyczność na cisków wywieranych na szczęki oraz zupełny brak wpływu ruchów kół jezdnych na działanie hamulców, dzięki zastosowaniu elastycznych przewodów do łączenia rozpieraczy z układem hydraulicznym. [podobne: serwis vw warszawa, serwis volkswagen warszawa, Serwis VW Wrocław ]

Comments are closed