Siła hamowania

Tags: , , ,

Siła hamowania, jaką można uzyskać na jednym kole samochodu, jest zmienna i zależy od przyczepności bieżnika opony tego koła do koła nawierzchni do jezdni. Jeżeli siła hamowania staje się większa niż siła przyczepności (Ph > Pp), wówczas obracające się dotychczas hamowane koło ulega zablokowaniu i bieżnik jego opony zaczyna Ślizgać się po nawierzchni, a samochód traci stateczność ruchu. Współczynnik przyczepności opony do nawierzchni jezdni może zmieniać się w dość szerokich granicach zależnie od rodzaju i jakości nawierzchni drogi, warunków atmosferycznych, stanu ogumienia itp. Skuteczność działania hamulców ocenia się na podstawie uzyskanych opóźnień lub wyników pomiaru drogi hamowania. Średnie opóźnienie hamowania obliczyć można w zależności: asr Vi/2S [m/sek2], gdzie: Vo — szybkość początkowa [m/sek] oraz S — droga hamowania [sek]. Droga hamowania nie zależy od ciężaru pojazdu i wzrasta proporcjonalnie do kwadratu szybkości jazdy. Tych dwóch stwierdzeń, bardzo ważnych gdy chodzi o bezpieczeństwo ruchu, większość kierowców nie uświadamia sobie w dostatecznej mierze. Nacisk na pedał. Określoną siłę hamowania uzyskuje sie przez wywarcie odpowiedniego nacisku na pedał hamulca. Maksymalny nacisk, który kierowca może wywrzeć swą stopą zależy od indywidualnych cech i dochodzi: dla mężczyzn do 100. . .200 kG, a dla kobiet do 70. . . 140 kG. Zwykle przyjmuje się, że nacisk na pedał hamulca np. samochodu osobowego N < 50 kG powinien zapewniać uzyskanie opóźnienia pojazdu w granicach 5. . .7 m/sek2. Związek pomiędzy naciskiem N na pedał hamulca a uzyskiwaną siłą rozpierającą P szczęki hamulca określa zależność: P N • • in • 1, gdzie ih przełożenie w układzie hamulcowym oraz — sprawność układu hamulcowego. [patrz też: serwis, serwis Fiat, Serwis Audi Wrocław, mercedes serwis warszawa ]

Comments are closed