Siły rozpierające

Tags: , ,

W prostym mechanizmie hamulcowym uruchamianym przez układ hydrauliczny siły rozpierające są sobie równe P = PI Pe. Stosunek przełożenia (th) w układzie hamulcowym (bez uwzględnienia sprawności całego układu) wyraża się stosunkiem siły rozpierającej (P) do nacisku na pedał (N), czyli ih = PIN. Wielkość przełożenia wpływa na dobór luzu miedzy okładziną szczęki a bębnem (istniejącego w okresach czasu, kiedy pedał hamulca jest zwolniony) oraz na skok pedału hamulca. Ze względów konstrukcyjnych luz pomiędzy okładziną szczeki a bębnem zawiera się w granicach: e 0,25. . .0,4 mm, przy czym skok pedału S nie przekracza 200 mm. Przykład obliczenia hamulców hydraulicznych. Założenia: ciężar całkowity Samochodu — 1300 kG, wymiary szczęk i bębna: r 125 mm, 0=80 mm, c 90 mm oraz go 0,35; promień czynny kola jezdnego R 0,35 m; wymagane opóźnienie ah — 6 m/sek2 oraz maksymalny nacisk na pedał hamulca Nmax Szukane: moment hamujący M h, siła rozpierająca oraz Siła hamowania wynosi: Ph = G • ah/g 1300 • 6/9,81 800 kG. Ponieważ siła ta rozłożona jest równomiernie na 4 koła, więc na jedno koło przypada: Phi = 800/4 200 kG. Na każdym kole działa wiec moment hamujący: — R 200 • 0,35 = 70 mkG. Bębnowe mechanizmy hamulcowe Układ SIMPLEX. Mechanizm hamulcowy o stosunkowo najprostszej konstrukcji składa się z bębna osadzonego na piaście koła jezdnego oraz z dwóch szczęk zawieszonych na tzw. tarczy hamulca. Szczęki hamulcowe sa zaopatrzone w okładziny z materiału odznaczającego się dużą odpornością na ścieranie. Każda ze szczęk ułożyskowana jest na sworzniu osadzonym w tarczy hamulca, która jednocześnie osłania otwartą stronę bębna hamulcowego. Ze swobodnymi końcami szczek współpracuje rozpieracz dociskający podczas hamowania szczęki do bieżni bębna. Sprężyna odciągająca spełnia zadanie odwrotne, tj. po zwolnieniu pedału hamulca zbliża szczęki do siebie (oddalając ich okładziny od bieżni bębna). Wskutek oporów tarcia podczas hamowania bęben usiłuje przekręcić dociskaną do niego szczękę, czemu przeciwstawia się jej sworzeń łożyskowy. W ten sposób siła hamowania przenoszona jest kolejno przez oponę, tarcze koła, piastę i bęben, sworznie szczęk, tarczę hamulca i elementy zawieszenia — na ramę pojazdu. [patrz też: wynajem kontenerów, pranie tapicerki, Skoki tandemowe ]

Comments are closed