Okładziny cierne

Tags: , ,

Stosowane są dwa zasadnicze rodzaje okładzin ciernych, stosunkowo elastyczne z tkaniny i włókna azbestu, przeplatanej niekiedy metalowym drutem i nasyconej odpowiednią substancją impregnującą (np. bituminem, olejem, żywicą syntetyczną lub tp.), albo dość sztywne kształtki sprasowane z luźnych włókien azbestu nasyconych masa impregnującą. Te ostatnie nadają się od razu do mocowania na szczekach. Okładziny przymocowuje się do szczęk przez: — nitowanie przy użyciu mosiężnych lub miedzianych nitów rurkowych lub nawiercanych; wadą nitowania jest niepełne wykorzystanie grubości okładziny, ponieważ okładzinę trzeba wymieniać na nową jeszcze nim główki nitów zaczną ocierać o bieżnie bębna; istotną zaletą nitowania jest natomiast łatwość wymiany okładziny, nawet przy użyciu prymitywnego wyposażenia, — naklejanie okładziny na szczękę ; mechanizm hamulcowy może wówczas pracować zadowalająco, aż do zupełnego prawie starcia okładzin; ponadto, ze względu na brak otworów na nity, czynna powierzchnia okładziny naklejanej jest 0 10 . . .150 0 większa niż podobnej okładziny nitowanej ; z uwagi na konieczność stosowania specjalnych urządzeń do naklejania okładzin, w praktyce mocujący okładzinę cierną do szczeki szczeki z zużytymi okładzinami trzeba wymieniać na nowe, co zwiększa koszty naprawy hamulców; najczęściej stosowanymi klejami są modyfikowane żywice fenolowe. Tym samym wzrasta coraz bardziej jałowy skok pedału hamulca, a więc i odpowiednio maleje jego czynny Skok wykorzystywany do regulowania skuteczności hamowania, co w końcu doprowadza dQ znacznego jej ograniczenia. Okoliczność ta zmusza do okresowego zmniejszania luzu szczęk hamulcowych odpowiednio do ubytku materiału okładzin. Zasadnicze systemy regulacji luzów miedzy szczeka a bębnem omówiono przy rozpatrywaniu konstrukcji hamulców bębnowych. Wspólną ich cechą jest konieczność dokonywania okresowych przeglądów i dość pracochłonnego regulowania luzów. Aby uprościć obsługę mechanizmów [patrz też: seat serwis wrocław, serwis Skoda, naprawa samochodów ciężarowych ]

Comments are closed