Sworznie mimośrodowe

Tags: , ,

Oś czopa łożyskowego jest nieco przesunięta względem osi czopa ustalonego w tarczy hamulcowej, dzięki czemu podczas przekręcania sworznia mimośrodowego zmienia sie w pewnym zakresie środek obrotu dolnego końca szczęki ; po założeniu szczęk odległość między sworzniami mimośrodowymi reguluje się najpierw.  Jeżeli szczeki są zawieszone na oddzielnych sworzniach, rozpieracz hydrauliczny działa z jednakową silą na obie szczęki. Wielkość luzu miedzy okładziną a bębnem, który zwiększa się w miare zużywania się okładzin, reguluje się krzywką przekręcaną za pomocą śruby regulacyjnej. Zawieszenie szczęk. Dość poważną wadą bębnowych mechanizmów hamulcowych jest ich wrażliwość na wszelkie niedokładności montażu lub wykonania, pociągające za sobą podczas hamowania niezupełne przyleganie okładziny szczeki do bieżni bębna hamulcowego. Nierównomierny rozkład nacisków powierzchniowych nie tylko wydatnie zmniejsza Skuteczność działania hamulców, ale również powoduje przedwczesne i nierównomierne zużywanie się okładziny. Okładzina szczęki współbieżnej ze względu na zwiększone naciski zużywa się znacznie szybciej niż okładzina słabiej dociskanej szczęki przeciwbieżnej. Ze względów naprawczych wskazane jest, aby okładziny obu szczęk zużywały sie z podobną intensywnością, co zapewnić można przez: — zaopatrzenie szczeki współbieżnej w okładzinę o odpowiednio zwiększonej odporności na ścieranie niż okładzina szczeki przeciwbieżnej, — zwiększenie czynnej powierzchni okładziny ciernej szczeki współbieżnej (zwiększenie kąta opasania), — zróżnicowanie nacisków wywieranych przez rozpieracz; w takim przypadku na szczękę przeciwbieżną działa siła większa niż na szczękę współbieżną. Układ DUPLEX. Dużą skuteczność hamowania uzyskać można przez zastosowanie dwóch szczek współbieżnych, czyli układu, w którym każda ze szczęk dociskana jest przez oddzielny rozpieracz i zawieszona jest na niezaleznym sworzniu oporowym. Układ 0 dwóch szczekach współbieżnych zapewnia pełną skuteczność hamowania tylko minimum, a następnie sworznie przekręca się w taki sposób, aby zapewnić podczas hamowania możliwie równomierne przyleganie okładzin do bieżni bębna; zastosowanie sworzni mimośrodowych daje jednak tylko połowiczne rezultaty, [hasła pokrewne: Serwis Skoda Wrocław, serwis Skoda, serwis volvo warszawa ]

Comments are closed