System MONO-CAM (Mono-Cam Ltd., Surrey)

Tags: , , ,

Niezależne sekcje tłoczące (cztery lub sześć) wbudowane są w układzie walcowym i mają wspólny napęd. Pompa wtryskowa wraz z regulatorem obrotów i pompą zasilającą stanowi podzespół odznaczający się wybitną zwartością konstrukcji i lekkością.

Obudowa pompy wtryskowej składa się z trzech członów połączonych śrubami ściągającymi. Cylinderki sekcji tłoczących i mechanizm sterowania mieszczą się w przednim członie, popychacze tłoczków oraz pompa zasilająca w środkowym, a obrotnica wyciskowa z krzywką napędu tłoczków i łożyska — w tylnym członie.

Wnętrze pompy wtryskowej jest szczelnie zamknięte i podzielone przegrodą na dwie komory, całkowicie wypełnione olejem napędowym. Podczas pracy silnika w przedniej komorze, tzw. upustowej, do której wycieka nadmiar oleju napędowego z cylinderków, panuje nieco wyższe ciśnienie niż w tylnej komorze, tzw. zasilania. [podobne: jeep serwis, naprawa samochodów, audi serwis wrocław, serwis bmw warszawa ]

Pompa zasilająca zasysa olej napędowy ze zbiornika paliwa i tłoczy do komory pompowania pompy wtryskowej. Tłoczek pompy zasilającej jest wbudowany współosiowo z wałkiem napędowym, obrotnicą wyciskową, suwakiem tulei upustowych i drążkiem sterującym. Płytkowy zaworek ssący i kulkowy zaworek tłoczący pompy zasilającej mieszczą się w odejmowalnym korpusie osadzonym na środkowym członie obudowy. Z komory zasilania olej napędowy odpływa przewodem do filtru dokładnego oczyszczania.

Wydajność pompy zasilającej wielokrotnie przewyższa zużycie oleju napędowego przez silnik. Dzięki temu podczas pracy silnika komora zasilania jest intensywnie przepłukiwana olejem napędowym, który jednocześnie smaruje i chłodzi poruszające się części pompy wtryskowej. Po przesączeniu się przez wkład filtru dokładnego oczyszczania olej napędowy dopływa do komory rozdzielczej w przednim członie obudowy pompy wtryskowej.

Cylinderki sekcji tłoczących są osadzone w przednim członie obudowy pompy wtryskowej w podtoczeniach otworów przelotowych, w których mieszczą się ponadto gniazda zaworków odcinających. Promieniowe kanaliki w ściance cylinderka umożliwiają naplywanie do niego oleju napędowego z komory rozdzielcze . Każdy tłoczek ma pierścieniowe podtoczenie połączone poprzez kanaliki promieniowe i poosiowy w tłoczku z wnętrzem cylinderka.

 

Comments are closed