Tarczowe mechanizmy hamulcowe

Tags: , ,

Tarczowe mechanizmy hamulcowe odznaczają się wieloma zaletami, z których najważniejsze to: korzystny rozkład nacisków na całej powierzchni przylegania elementów ciernych do tarczy, dzięki czemu zużycie okładzin jest równomierne, możliwość wywoływania znacznie większych nacisków jednostkowych pomiędzy współpracującymi elementami niż w mechanizmach bębnowych (gdzie łatwo nastąpić może odkształcenie bębna), — pełna równowaga sił osiowych, — dobre warunki chłodzenia (duża powierzchnia), — jednakowa skuteczność hamowania, niezależnie od kierunku obrotu koła lub wału. Tarczowe mechanizmy hamulcowe stosowano w pojazdach mechanicznych już w okresie międzywojennym. Początkowo używano je jako hamulce postojowe do blokowania walów napędowych, głównie w samochodach Ciężarowych. Nastepnie tarczowe mechanizmy hamulcowe zaczęto stosować w ciągnikach rolniczych, i drogowych, a w końcu dopiero jako mechanizmy hamulcowe kół w samochodach osobowych oraz ciężarowych. System DUNLOP. Tarczowy mechanizm hamulcowy, zakładany na koło samochodu, ma nieruchomą obudowę zaopatrzoną w dwa rozpieracze hydrauliczne, dwutłoczkowe, umieszczone naprzeciw siebie. Podczas hamowania tłoczki rozpieraczy zbliżają się do siebie i za pośrednictwem płytek oraz okładzin zaciskają wirującą tarczę, związaną z piastą koła. óë0î System CHRYSLER. Tarczowy mechanizm hamulcowy ma obudowę ze stopu lekkiego, przymocowaną śrubami do piasty koła. Zewnętrzne ścianki dwuczłonowej obudowy zaopatrzone są w żebra usztywniające i jednocześnie ułatwiające odpływ ciepła wytwarzającego się podczas hamowania do powietrza atmosferycznego. Wewnątrz obudowy znajdują się dwie tarcze hamulcowe w postaci sztywnych pierścieniowych płyt dociskowych, podtrzymywanych przez sprężyny osadzonych na nieruchomym wsporniku. Małe sprężyny śrubowe usiłują zbliżyć tarcze hamulcowe do siebie. Pozostałe sprężyny utrzymują tarcze hamulcowe w położeniu środkowym oraz jednocześnie tłumią drgania osiowe. Na zewnętrznych ściankach tarcz hamulcowych naklejone są segmenty okładzin ciernych. widłowe luzy spoczynkowe utrzymuje automatyczne urzadzenie samoczynnie kompensujące skutki zużywania sie okładzin ciernych. Mechaniczne układy uruchamiające [podobne: serwis vw warszawa, serwis volkswagen warszawa, naprawa samochodów kraków ]

Comments are closed