Tags: , ,

Układy mechaniczne do uruchamiania mechanizmów hamulcowych kół samochodu spotyka się obecnie dość rzadko i głównie w małych i lekkich pojazdach, z uwagi na trudności w osiągnięciu dużych przełożeń, skłonność elementów układu do odkształcania się oraz kłopotliwą regulacje. Ze względu na prostotę wykonania mechaniczne układy uruchamiające są natomiast często stosowane do sterowania ręcznych hamulców postojowych. Istotne trudności w konstruowaniu mechanicznego układu uruchamiającego nastręcza konieczność kompensowania wychyleń i zmian położenia kół jezdnych.samochodu podczas najeżdżania na nierówności nawierzchni. Dotyczy to zwłaszcza kół przednich, skręcanych w bok podczas zakręcania pojazdu. W żadnym przypadku ruchy kół nie powinny powodować samoczynnego uruchamiania mechanizmów hamulcowych lub utrudniać ich użycie. Sprawność hamulców mechanicznych może zmieniać się w dość szerokim zakresie (zwykle 0,75) i w znacznym stopniu zależy od stanu technicznego układu uruchamiającego oraz mechanizmów hamulcowych. Całkowite przelożenie mechanicznego układu uruchamiającego jest ograniczone względami konstrukcyjnymi i zwykłe nie przekracza 40, Mechaniczny układ uruchamiający składa się z pedału hamulca nożnego lub dźwigni ręcznej hamulca postojowego oraz układu cięgiel i dźwigni przenoszących ruch pedału lub dźwigni na rozpieracze mechaniczne mechanizmow hamulcowych. Mechaniczny układ uruchamiający może być wykonany jako: — układ sztywny; zadania cięgieł spełniają sztywne pręty lub drążki, których sprężystość w niewielkim tylko stopniu wpływa na wielkość luzów spoczynkowych i okres uruchamiania hamulców, — układ półsztywny; cięgła częściowo wykonane są jako drążki lub sztywne pręty, a częściowo z giętkich linek, — układ elastyczny; wszystkie cięgła układu wykonane są z giętkich linek. Wewnętrzne ścianki tarcz hamulcowych mają wnęki na stalowe kule swobodne. Podczas hamowania, wskutek wysuwania się popychaczy tłoczków z cylinderków rozpieraczy obie tarcze hamulcowe przekręcają się w przeciwnych kierunkach o pewien kąt, w następstwie czego kule swobodnie tocząc się po skośnych bieżniach rozsuwają tarcze hamulcowe i dociskają ich okładziny do bieżni obudowy. Praca mechanizmów hamulcowych kół, wykorzystywanych zwykle jako hamulec postojowy. [hasła pokrewne: serwis vw warszawa, serwis volkswagen warszawa, Serwis VW Wrocław ]

Comments are closed