Układy pompo-wtryskiwaczy

Tags: , , ,

Typowy pompo-wtryskiwacz składa się z sekcji tłoczącej, zaworka odcinającego i rozpylacza, umieszczonych we wspólnej obudowie. Zaletą takiego wykonania jest brak przewodu wysokiego ciśnienia oraz bardzo małe opóźnienie wtryskiwania, dzięki czemu w praktyce początek tłoczenia uważać można za początek wtryskiwania.

Każdy cylinder silnika jest zasilany przez oddzielny pompo-wtryskiwacz. Stanowi to istotną niedogodność z uwagi na komplikacje konstrukcyjne, wynikające z konieczności stosowania napędu sekcji tłoczących poszczególnych pompo-wtryskiwaczy. Z tego względu niekiedy (np. system BICERA) pompo-wtryskiwacze wyposaża sie w sekcje tłoczące o napędzie hydrostatycznym.

System BICERA (British Internal Combustion Engine Research Association). Olej napędowy pobierany ze zbiornika głównego po przesączeniu sie przez wkład filtru paliwa dopływa do zbiornika pośredniego, w którym ulega ochładzaniu (lub podgrzewaniu) odpowiednio do temperatury otoczenia. Robocze ciśnienie w instalacji, wynoszące około 70 kG/cm2, utrzymuje pompa zasilająca nieprzerwanie tłocząc olej napędowy ze zbiornika pośredniego do zasobników paliwa poszczególnych pompo-wtryskiwaczy oraz do rozdzielacza. Ciśnienie robocze, kontrolowane przy użyciu ciśnieniomierza, może być podwyższane lub obniżane za pomocą zaworka regulacyjnego, który umożliwia odpływanie nadmiaru Oleju napędowego tłoczonego przez pompę zasilającą z powrotem do zbiornika pośredniego. [przypisy: jeep serwis, naprawa samochodów, audi serwis wrocław, serwis bmw warszawa ]

Pompo-wtryskiwacz BICERA składa się z pompy hydrostatycznej, sterowanej przy użyciu suwaka, sekcji tłoczącej, rozpylacza otworkowego i zaworka zwrotnego, osadzonych we wspólnej obudowie, do której przyłącza się zasobnik paliwa oraz przewody oleju napędowego. Zadanie suwaka polega na łączeniu wnętrza cylindra z kanałem dopływowym i jednoczesnym odcinaniu połączenia z kanałem odpływowym, albo odwrotnie.

Suwak przemieszczając się pod naciskiem rozpreżajacej się sprężyny sterującej przysłania wlot do kanału odpływowego i odsłania wylot kanału dopływowego. Wówczas tłok główny ustępując pod naporem oleju napędowego napływającego do wnętrza cylindra z zasobnika paliwa zmusza tłok pompujący do wytłaczania oleju napędowego z cylinderka sekcji tłoczącej do rozpylacza. Ponieważ średnica tłoka głównego wynosi 22 mm, a tłoka pompującego tylko 8 mm, wskutek doprowadzania z zasobnika paliwa oleju napędowego pod ciśnieniem około 70 kG/cm2 zapewnia się ciśnienie wtryskiwania sięgające około 530 kG/cm2.

Podczas przemieszczania suwaka przez popychacz ustępujący pod naporem oleju napędowego dopływającego z rozdzielacza odcięte zostaje połączenie pomiędzy zasobnikiem paliwa i cylindrem, a następnie suwak odsłania wlot do kanału odpływowego (przy czym napinana jest sprężyna sterująca). Od tej chwili cylinder opróżnia się z oleju napędowego, z intensywnością kontrolowaną przez zawór dławiący, tłok główny i tłok pompujący unoszą się w górę, a cylinderek sekcji tłoczącej napełnia sie olejem napędowym.

Comments are closed