Układy zasilania powietrznych elementów

Tags: , ,

W celu obniżenia ciśnienia w elementach powietrznych wypuszcza się z nich powietrze do otoczenia; układy otwarte są najprostsze i najtańsze, lecz nieekonomiczne, z uwagi na bezproduktywne upuszczanie powietrza; układ zamknięty, który wyróżnia się zastosowaniem dwóch zbiorników sprężonego powietrza, tzw. zbiornika wysokociśnieniowego do zasilania elementów powietrznych oraz zbiornika niskociśnieniowego, służącego jako przejściowy pojemnik powietrza wypuszczanego z elementów powietrznych; zadanie sprężarki polega głównie na przetłaczaniu powietrza ze zbiornika niskociśnieniowego do zbiornika wysokociśnieniowego; układy zamknięte są cięższe bardziej i kosztowniejsze niż układy otwarte, lecz jednocześnie bardziej ekonomiczne i niezawodne, ponieważ krąży w nich stale to samo oczyszczone powietrze; w razie nieszczelności układ zamknięty zaczyna pvacować jako otwarty. Każdy element powietrzny zawieszenia jest wyposażony w zawór odcinający, przez który napływa sprężone powietrze z układu zasilania. W razie jakiejkolwiek nieszczelności powodującej nadmierny spadek lub zanik ciśnienia w instalacji, zawory odcinajace samoczynnie sie zamykaja — uniemożliwiając uchodzenie powietrza z elementów powietrznych. Układy zasilania powietrznych elementów zawieszenia autobusów lub samochodów ciężarowych wyposaża się niekiedy w pomocnicze zawory regulujące skuteczność hamowania, odpowiednio do ciśnienia powietrza w elementach zawieszenia. Stabilizacja położenia nadwozia. Prawie zawsze powietrzne elementy sprężyste zawieszenia wykorzystuje się do tzw. stabilizacji położenia nadwozia pojazdu, która polega na utrzymywaniu przez nie nadwozia w poziomie, bez względu na rozmieszczenie ładunku lub oddziaływanie wszelkich obciążeń poprzecznych, skośnych lub wzdłużnych. Ponadto urządzenia stabilizacyjne zapewniają niezmienną wysokość Środka ciężkości pojazdu nad nawierzchnią drogi niezależnie od stopnia załadowania pojazdu oraz pozwalają na regulowanie tej wysokości w dość dużym zakresie — czyli na zwiększenie lub zmniejszenie prześwitów. Stabilizacje położenia nadwozia osiąga się przez doprowadzenie sprężonego powietrza do niektórych elementów powietrznych oraz upuszczanie powietrza z innych, zależnie od zmian statycznego ich obciążenia. Zadanie to spełniają zawory stabilizacyjne, reagujące na zmiany odległości nadwozia w stosunku do osi obrotu kół jezdnych. Zawory stabilizacyjne nie powinny reagować na obciążenia dynamiczne, czyli na uderzenia i wstrząsy wywoływane najeżdżaniem kół jezdnych samochodu na nierówności jezdni, ponieważ pogarszałoby to wydatnie oddziaływanie elementów powietrznych zawieszenia. [patrz też: mycie podjazdów, Wypożyczalnia busów, zabudowy samochodowe ]

Comments are closed