Zasilacz CUMMINS PT

Tags: , , ,

Rozdzielacz wymusza cykle pracy poszczególnych pompo-wtryskiwaczy silnika, zgodnie z kolejnością wtryskiwania, przez okresowe przerywanie dopływu oleju napędowego pod nadciśnieniem roboczym do króćców popychaczy. Dzięki temu sprężyny sterujące pompo-wtryskiwaczy kolejno rozprężaja sie i wywołują wtryskiwanie dawek oleju napędowego do komór spalania.

Sterowanie dawkowaniem umożliwiają nastawne zawory dławiące, służące do regulowania intensywności wyciekania oleju napędowego z cylindrów pompo-wtryskiwaczy po zakończeniu procesów tłoczenia. Im silniej zdławia się wypływanie oleju napędowego z cylindrów pompo-wtryskiwaczy, tym mniej oleju wydostaje się z ich wnętrza w okresach czasu dzielących kolejne procesy wtryskiwania i tym krótsze skoki wykonują tłoki główne wraz z tłokami pompującymi, czyli i tym mniejsze dawki oleju napędowego są wtryskiwane do komór spalania.

System CUM MINS (Cummins Engine Co. , Inc., USA). [przypisy: jeep serwis, serwis dodge warszawa, serwis jeep warszawa, serwis bmw warszawa ]

Urządzenie wtryskowe składa się z dość prostych pompo-wtryskiwaczy o napędzie mechanicznym, do których odmierzone już dawki oleju napędowego są doprowadzane przez specjalny zasilacz. Początkowo stosowano zasilacze wyposażone w mechaniczne urządzenia dawkujące, jednotarczowe (modele SD) a następnie dwutarczowe (modele DD), oraz masywne pompo-wtryskiwacze, łączone z zasilaczem za pośrednictwem przewodów. Tego rodzaju instalacje nie Są już produkowâne i obecnie wytwarza się wyłącznie urządzenia wtryskowe systemu PT (Pressure-Time). System CUMMINS PT oparty jest na zasadzie regulowania chwilowego dawkowania prżez zmienianie ciśnienia tłoczenia oleju napędowego do pompo-wtryskiwaczy, co powoduje proporcjonalne zmiany ilości oleju wytłaczanych jednorazowo przez rozpylacze. Dzieki oryginalnej metodzie sterowania dawkowaniem uproszczono poważnie konstrukcję zasilacza. Inne charakterystyczne cechy i odrębności instalacji systemu PT w porównaniu z dawniej produkowanymi wynikają raczej z dążeń do zmniejszenia ciężaru i zwiększenia trwałości podzespołów, zwłaszcza pompo-wtryskiwaczy. Olej napędowy zasysany ze zbiornika paliwa, po przesączeniu sie przez wkład filtru paliwa jest przetłaczany przez zasilacz do poszczególnych pompo-wtryskiwaczy. Nadmiar oleju napędowego odpływa z pompo-wtryskiwaczy przewodami nadmiarowymi z powrotem do zbiornika paliwa.

Zasilacz CUMMINS PT składa się z ssąco-tłoczącej pompy zębatej, regulatora odśrodkowego i nastawnego zaworu dławiącego, znajdujących się we wspólnej obudowie. Zasilacz spełnia cztery różne zadania : reguluje ciśnienie pompo-wtryskiwaczy, a część poprzez poosiowy kanalik w nurniku i wolny przelot pomiędzy czołem nurnika i kształtowy suwakiem powraca do kanału ssacego pompy zębatej. Wielkość wspomnianego wolnego przelotu, wynikająca z wykonania suwaka, decyduje o ciśnieniu oleju napędowego doprowadzanego do pompo-wtryskiwaczy. Zawór dławiący, sprzężony z pedałem przyspieszenia, służy do obniżania ciśnienia tłoczenia oleju napedowego do pompo-wtryskiwaczy na okres pracy silnika z częściowym obciążeniem zewnętrznym. W całym zakresie użytecznych prędkości biegu silnika chwilowa prędkość obrotowa walu korbowego zależy jedynie od obciążenia zewnętrznego (jeżeli nie przekracza ono dopuszczalnego) i nacisku wywieranego na pedał przyspieszenia.

 

 

Comments are closed